شعار، فلسفهی پشت یک نهاد یا برند را تکرار و یادآوری میکند. به شعارهایی که در بازاریابی محصول به کار میروند، اصطلاحاً در ایالات متحده تگلاین (tagline) و در بریتانیا استرپلاین (strapline) گفته میشود. لغت دیگری هم برای شعار داریم به نام اسلوگان (slogan) اما میان اسلوگان و تگلاین چه تفاوتهایی وجود دارد؟
اسلوگان و تگلاین هر دو کوتاه هستند و برای هویت دادن به برند استفاده میشوند، اما تگلاین اکثرا در بلندمدت و برای تقویت برند توسط انتقال لحن و احساسات به کار برده میشود. موفقترین تگلاینها معمولا در راستای مفهوم لوگو و نام برند هستند. اسلوگان در کوتاهمدت و بیشتر در کمپینها دیده میشود. در حالی که تگلاین فقط در زمان ریبرندینگ تغییر میکند، اسلوگان مکرر میتواند مورد تغییر قرار گیرد.
به عنوان مثال شرکت خودروسازی جیپ، با تگلاین (لحظات خوشی را بیرون داشته باش _ Have fun out there) به قدرت خودروهای خود در کوه و جنگل اشاره دارد، اما همین شرکت در زمان شیوع ویروس کرونا که پزشکان مردم را به خانه ماندن دعوت میکنند با اسلوگان (الان زمانی است که در خانهات گردش کنی _ It’s time to explore great indoors) حتی حرفی خلاف تگلاینش میزند تا اسلوگانی مناسب برای کمپین مقابله با ویروس کرونا داشته باشد.
احساس هیجان
تگلاینها باید در راستای استراتژی و چشمانداز برند باشند. هر برندی با توجه به نوع خدمات و محصولاتش احساسات مختلفی در آدم برمیانگیزد به عنوان مثال ردبول با توجه به محصولش احساس هیجان را میفروشد، بنابراین تگلاینش (ردبول به شما بال میدهد _ Redbull gives you wings) بیانگر هیجانی است که محصولش ارائه میدهد.
احساس ترس
برند میتواند بیانگر احساسات متفاوتی باشد مثل احساس ترس که در تگلاین شرکت مخابرات آمریکایی به نام ورایزن وایرلس (الان میتوانی صدای من را میشنوی؟ _ Can you hear me now) دیده میشود و بعد از خواندن تگلاین برای مخاطب این سوال پیش میآید که نکند با استفاده از دیگر خطوط مخابرات با این مشکل مواجه بشویم.
احساس همدردی
احساس همدردی و غم که صلیب سرخ در تگلاینش با ما این احساس را شریک میشود. (بزرگترین تراژدی، بیتفاوتیست _ The greatest tragedy is indifference) هدف از این تگلاین این است که نسبت به وقایع واکنش نشان دهیم و این واکنش حس همدردی و همراهی ما را ترغیب میکند.
احساس لذت
لذت بردن یکی دیگر از احساساتی است که برند آمریکایی هاگنداز که بستنی تولید میکند با شعار (لذت راهی برای رسیدن به شادیست _ Pleasure is the path to joy)به ما انتقال میدهد، دقیقا شبیه خود محصول که تولیدکنندهی بستنی است و خوردن محصولات آن یکی از لذتبخشترین کارها در جهان است.
احساس امنیت
شرکت ولوو که ادعا دارد خودرویش امنترین ماشین جهان است تگلاینش امنیت و زندگی را القا میکند (Volvo for life).
در مجموع تگلاینها باید هماهنگ با چشمانداز برند حرکت کند اگر محصول شما چیزی مثل نوشیدنی انرژیزاست با توجه به محصولش باید تگلاینش هم حس هیجان را بدهد.
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید